Yıl:2018   Cilt: 8   Sayı: 4   Alan: İletişim

  1. Anasayfa
  2. Makale Listesi
  3. ID: 208

Ali Barış KAPLAN

Bir Uzay Macerası ve Kahraman İmgesinin Dönüşümü: Gravity Filminin Psikanalizi

As a sci-fi the movie Gravity is weakening the trust of human being to the technology and science. Space is presented as an image of archetypal enemy (chaos mother). While wo astronauts as hero and heroin do perform their dailly routine labor on space shuttle, ending with a terrible catastrophy and disintegration caused by space junks’ raid.. Thematic contex of Gravity suggests running away back heading toward chest of mother or in another telling into vagen/womb of mother as a solution, in stead of struggling with the technological problems and correcting errors that establishing new order for technological pathway while it held catastrophic pathological path, garbaging low earth orbitals and causing spacejunks those inhibit further orbital injections and pioneering journeys of scientific studies. Film presents Earth (mother motif) and its gravitation as a final doom of human being and ignore technological advancements and extention by indicating its pathological pathway, i.e., spacejunks. The narration of Gravity ends the human curiousity and points space odyssey as dangerous out, do not want to credit risking probabilities for development. As a resumé Gravity do not trust human cause of his wrong choices and mistakes in technological pathway. Gravity calls off our desire of seeking the space, film terminates our exploration the real sources of the problems and weakens our belief in human capacity of conscious. This is about castration or a kind of atrophy that human turns into regression in mentally and emotionally, because human in fears in doubt in suspicion against technology and environment established by human as inheritence. Gravity presents Earth gravitation as fate and invites us to be thankful to the destiny and life on earth. In short, the film exploits accidents and troubles that human regularly facing. Doing so gravity brings dogmatism as defense technological mistakes. Gravity is making a story about the fate, using its instruments within mistical semantics. In this paper hero/heroin image is analytically argued on the aspects of Jung, Campbell and Propp and basic narration of the movie will be searched through the metamorphosis of hero image.

Anahtar Kelimeler: Hero, Archetype, Old Wise Man, The Movie Gravity


Metamorphosis of Hero Image via A Space Odyssey: Psychoanalysis of the Movie Gravity

Gravity filmi, bir bilim kurgu olarak, teknolojiye ve bilime olan inancı zayıflatmaktadır. Uzay "düşman" imgesiyle sergilenmektedir. Uluslararası uzay istasyonunda rutin işlerini yapan iki astronotun üslerinin (ISS: Uluslararası Uzay İstasyonu) parçalanmasıyla yapayalnız kalmaları ve sonunda kadın astronotun dünyaya ulaşmayı başarması öyküsü anlatılmaktadır. Bu film; merak eden insanı, eleştiren, düşünen insani sisteme bir tehdit olarak betimlemektedir. Yolculuklara, risk almaya ve dolayısıyla Odysseus’lara son veren bir anlatı yapısı içermektedir. Kısaca film, mevcut sistemin ahlakına boyun eğdiren ve itiraz etmeyi makul görmeyen bir ahlak önermektedir. Film insana güvenmeyen, dogmatizmi öneren bir semantik içermektedir. Uzayın derinliklerine yani insan muhayyilesinin derinliklerine olanak veren yolculuklara son verip, düşünceyi ve düşlem yeteneğini bir kerteriz, bir son sığınak olmaktan çıkarmaktadır. Bilim ve teknolojiye karşı kuşku ve korku uyandırırken, teknolojinin aciz kalışını imlerken, uzayı ve yolculuğu dolayısıyla ‘arayış’ serüvenini ‘kötü-tekin olmayan ve güven vermeyen’ bir algı içinde kodlayarak, insanı yerkürenin mevcut etiği ve ahlakı içine kapamaktadır. Burada sorun, görsel efektleri muhteşem bir anlatım aracı olarak kullanan ve teknolojiye dayanan bir filmin, bu yetkin dili neyi anlatmak için kullandığı konusudur. İki kişinin dünyaya dönüş mücadelesi verdiği filmde, erkek kahramanın, kadının kurtuluşu için kendini feda etmesi, yaşam verici olan anne ya da kadın imgesini güçlendirmek içindir. Erkek kahramanın kadının kurtuluşu için kendini feda etmesi, Jung’un animus arketipine, kadın kahramana yardımcı olan, yol gösteren bilge adam arketipine karşılık gelmektedir. Burada ne insanlığın, ne de kolektifin kurtuluşu söz konusudur, kadının yerküreye dönme, hayatta kalabilme mücadelesi çerçevesinde bireysel kurtuluşu betimlenmektedir. Deneyimli bir astronot olan erkek kahraman ise hem bağışçı hem de yol göstericidir. Bu çalışmada Jung, Campbell ve Propp’dan hareketle, kahraman imgesi tartışılacaktır. Filmin temel söylemi araştırılacak ve kahramanın değişen imgesi incelenecektir.

Keywords: Kahraman, Yaşlı Bilge Adam Arketipi, Gravity Filmi


318