Year:2018   Volume: 8   Issue: 4   Area: İletişim

  1. Home
  2. Article List
  3. ID: 235

F. Neşe KAPLAN

The Representative of Istanbul in Ferzan Özpetek's “ISTANBUL KIRMIZISI” Movie

The aim of this study is to reach a sociological observation and analysis of the changing material and spiritual integrity of Istanbul together with the phenomenon of globalization on the axis of contradiction of individual and social identifications of the film. In this film, Ferzan Özpetek shows the changing class life areas of Istanbul and the economic based contradictions and differences, on the other hand, it refers to the universal identity of Istanbul as a living space, referring to the common themes and motifs embracing everyone belonging to the city. From the cinematographic point of view; The director, who re-aesthetized Istanbul with his work in the spatial, color and sound plane, enables us to perceive the clues about the city's consciousness and hence the spirit in the background of this formal form. From a sociological point of view, our study will be to read and discuss Istanbul as a whole with its historical and contemporary identities upon the film text. But the plastic elements of the city are more prominent. It will be investigated whether the city has an adequate content of the world of meaning. From a sociological point of view, our study will be to read and discuss Istanbul as a whole with its historical and contemporary identities.

Keywords: Istanbul Kırmızısı Film, Identity, Culture, Globalization, Memory


Ferzan Özpetek’in “İSTANBUL KIRMIZISI” Filminde İstanbul’un Temsili

Bu çalışmada amaç, filmin ana karakterlerinin bireysel ve toplumsal kimliklerinin çatışması ekseninde, bir İstanbul panoraması ortaya koyan yönetmenin, küreselleşme olgusuyla birlikte İstanbul’un değişen maddi ve manevi bütünlüğüne ilişkin sosyolojik bir gözlem ve analize ulaşmaktır. Ferzan Özpetek bu filmde, bir yandan İstanbul’un değişen sınıfsal yaşam alanlarını gösterirken, ekonomik temelli çelişkileri ve farklılıkları anıştırırken; diğer yandan şehre ait herkesi kucaklayan ortak tema ve motiflere de gönderme yaparak İstanbul’un bir yaşam alanı olarak evrensel kimliğine gönderme yapmaktadır. Sinematografik açıdan; mekansal, renk ve ses düzleminde yaptığı çalışmayla İstanbul’u yeniden estetize eden yönetmen, bu biçimsel formun arka planında şehrin bilincine ve dolayısıyla ruhuna ilişkin ip uçlarını da algılamaya olanak vermektedir. Fakat daha ziyade şehrin plastik öğeleri öne çıkmaktadır. Şehrin anlam dünyasına ilişkin yeterli bir içeriğe sahip olup olmadığı araştırılacaktır. Çalışmamız, sosyolojik bir bakış açısıyla, film metni üzerinden İstanbul’u tarihsel ve çağdaş kimlikleriyle bir bütün olarak okumak ve tartışmak olacaktır.

Anahtar Kelimeler: İstanbul Kırmızısı Filmi, Kimlik, Kültür, Küreselleşme, Bellek


295