Yıl:2017   Cilt: 7   Sayı: 1   Alan: Edebiyat

  1. Anasayfa
  2. Makale Listesi
  3. ID: 68

Mustafa EVER

Hamdi Koç’un, Peyami Safa’nın Yalnızız Romanına Cevabı:

Son 30-40 yılda romancıların başka sanatçıların eserlerinden cümleler, alıntılar, hikâyeler, kahramanlar almaları; başka eserlerle diyaloga girmeleri yaygınlaşmış bir tutum oldu. Bizde Orhan Pamuk, Beyaz Kale’den başlayarak Yeni Hayat, Kara Kitap gibi romanlarıyla bu açıdan en tanınmış örnektir. Pamuk; romanlarına Rilke’den, Dante’den, Şeyh Galip’ten, Mevlana’dan, Oğuz Atay’dan birçok unsur almıştır. Postmodern uygulamaların henüz iyi bilinmediği, metinlerarasılık kavramının yerleşmediği 90’ların başlarında yazar intihal ile suçlanmış, çokça eleştirilmişti. Günümüze gelindiğinde artık bu tür uygulamaları kimse intihal olarak görmemektedir. Çünkü metinlerarasılık ve postmodernin parodi, pastiş, kolaj gibi çeşitli uygulamalar birçok romancı tarafından yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. En son ve ilginç örneklerden birisi Hamdi Koç’un, 2017’nin başında yayımlanan Yalnız Kaldınız Peyami Bey! romanıdır. Yazar, Peyami Safa’nın Yalnızız romanındaki ütopik Simeranya’sına yolluyor kahramanını. Rehber de Peyami Safa’nın kendisidir. Ancak Hamdi Koç’un Simeranya’sı Peyami Safa’nın Simeranya’sından oldukça farklıdır. Peyami Safa’nın Simeranya’sı modernizmin yarattığı maddeye dayalı olumsuzluklara alternatif olarak kurgulanmış güzellik, doğruluk gibi olumlu manevi değerlerin mekânıdır. Hamdi Koç’un Simeranya’sı ise şiddet, kötülük dolu Kafkavari bir mekândır. Dolayısıyla yazar, Peyami Safa’nın Simeranya’sını tahrip etmektedir. Kitabının adıyla da ona mesaj göndermektedir: Yalnız kaldınız, Peyami Bey!

Anahtar Kelimeler: Peyami Safa, Simeranya, manevi değerler, şiddet, metinlerarasılık, Yalnızız


Hamdi Koç’s Answer To Peyami Safa’s Novel 'We Are Alone':

In the last 30-40 years, it has become common for the novelists to extract sentences, quotes, stories and protagonists from the works of other authors and to enter into a dialogue with them. In our country, Orhan Pamuk is the best known example with works such as The White Castle, The New Life and The Black Book. Pamuk has adopted many elements from Rilke, Dante, Şeyh Galip, Mevlana and Oğuz Atay in his novels. At the beginning of the 90’s when postmodernist practices were not so well-known and intertextuality was not understood, the author was accused of plagiarism and highly criticised. Nowadays, such practices are not regarded as plagiarism anymore since intertextuality and postmodernist tools such as parody, pastiche and collage have started to be used fairly often by novelists. One of the most recent and interesting examples is Hamdi Koç’s You’re Left Alone, Peyami Bey!, published at the beginning of 2017. The author sends the protagonist to the utopic Simeranya in Peyami Safa’s We Are Alone. And the guide is Peyami Safa himself. However, Hamdi Koç’s is quite differenf from Peyami Safa’s. Peyami Safa’s Simeranya is a place of positive spiritual values such as beauty and truth, fictionalized as an alternative to materialistic tendencies of modernism. Hamdi Koç’s Simeranya, on the other hand, is a Kafkaesque place full of evil and violence. Thus, the author destroys Peyami Safa’s Simeranya. He sends a message to him through the title of the novel: You’re Left Alone, Peyami Bey!

Keywords: Peyami Safa, Simeranya, spiritual values, violence, intertextuality, We Are Alone


429